pre-Road To Jordan

ASSALAMUALAIKUM

I guess there will be no Part 2 for recent post Matriculation Life. cemana ehh tapi rasa macam nak jugak buat part 2 tapi bila ada masa dan kerajinan lah.. Post utk Beijing, Singapore vacay pun sampai sudah tak buat2..3 tahun yang lalu dah pergi situ tp takpa lah..
Here we go another new chapter of life! Jordan? yes Jordan! the arabic country, not the shoes brand. How do I start this? 

How do I end up here?

March 2016- ada satu hari  to be exact hari rabu kat matrik tu, aku dengan Jerm pakat nak isi IPG pastu kitorang pun p la kedai fotostat utk isi kt web IPG tu. macam lawak la pulak sbb ingat hari tu hari rabu lol..ni semua gara2 jadual sem2 praktikum kami rest pkl 12.00 tghari la yg mana ia amatlah rare dr praktikum2 lain so cafes, kedai fotostat, library memang lenggang la..

April 2016- seminggu sebelum study week, check la result utk UKCG. aku dapat UKCG kt IPG BAINUN kt Penang..memang aku isi utk UKCG situ pun sbb dekat dgn matrik kan..klu tak jenuh jgk nak balik Kelate naik bas berjam2 walaupun ramai je masa tu isi Kelate n blk Kelate utk UKCG n interview SPA..maka kekeliruan more to refuse dlm diri utk pergi UKCG tu berlaku..setelah umi call cakap berkali2 aku nangis bagai nak rak ckp xnak pergi, Umi ended up "Long wajib pergi UKCG tu, umi n abah drive naik Penang! Klu boleh gak boleh kalau tak boleh continue matrik! grab this chance" nak tak nak aku kena akur je walaupun UKCG tu 3 hari sebelum Final Exam sem2.. aku jd malas nak pi UKCG tu sebab last yr pun aku dah try tp xlepas pastu aku selesa gila dah dgn life matric tambah dgn pointer aku agak baik utk sambung pelajaran dlm bidang yg aku nak. 


bukti-bukti exam aku sepanjang 2 sem di kmpp

bilik tempat berteduh selama setahun di kmpp

sebelum fly balik kelate sem break

bayan lepas~ anis & amni

bayan lepas~ lin & aku


setelah landing airport kb

May 2016- final exam habis, sem break start!dlm seminggu lepas start cuti, tiba2 ma tok datang rumah tanya aku x check result utk pi interview IPG ka..aku pun hmm ye tp xcheck pun sampai hari Jumaat tu malam tu termimpi kata2 ma tok pstu tersedar dlm 5 pagi tu terus check rupanya aku dapat macam caya x caya je.. paling parah iv aku tu hari isnin dah la first day dah la semua dokumen yg dia nak tu paling penting surat beranak la aku tertinggal kat rumah moklong kat penang sana, transkrip SPM2014 pun tak ambik lagi kat sekolah. nasib baik la Kelate ni hari ahad office buka, maka mulalah kalut nak pergi sekolah ambik sijil2 ,transkrip spm, gi aeon cari kasut kulit hitam(sb yg ada tertinggal kat penang), susahkan nak pinjam tudung bawal dgn jatie(sbb semua tudung bawal aku tinggal kat penang{kwn aku yg dh duk ipg masa tu cakap kena pakai tudung bawal klu pi iv}) pendek kata memang tak prepare langsung la utk iv tu..pastu gi iv la isnin tu pstu jumpa ramai la kawan sekolah yg lama xjumpa lepas semua bawak haluan masing2 lepas spm..anis athirah yg sekarang ada jordan dgn aku pun iv sekali tp bilik lain2 la..dh la pi iv tu sijil2 xbuat copies, pengesahan pun xbuat..masa rehat hari iv tu baru pi koop depa fotostat segala sijil2 kat situ, dh la berani mati x hantar surat beranak walaupun dia mintak 

dlm minggu akhir bulan mei cemtu(khamis), tiba2 abah call to be exact 10 am la dia cakap ada org KPM dr Cyberjaya suruh ada kat Cyberjaya hari Jumaat(hari esoknya) pkl 8am sebab aku terpilih utk Program Penghantaran Pelajar Cemerlang ke Luar Negara(Jordan) dlm bidang Bahasa Arab.. cuak giler weiii masa tu aku tengah tengok movie thailand..cuak sebab xpernah mintak pun bidang bahasa arab, cuak no.2 sebab wei betul ka ke panggilan hangit dr radio ke apa ke ..lepas maghrib malam khamis malam tu jugak bertolak ke sana..singgah ambik adik aku kat Maahad Tahfiz Sains Kok Lanas sblm otw gi sana.. masa tu berserah kat Allah je sebab macam xde bukti ni betul2 ke tipu..abah drive la slow2 gi sana walaupun he cant much driving at night, tidur kejap kat masjid Raub pkl 3-4pagi..sblm terus gi Cyberjaya..subuh kt masjid cyberjaya,mandi situ sblm pi Bangunan Mustapha Kamal(Bahagian Tajaan) as requested by KPM.
sampai kpm tu family first aku jumpa ialah family Anis Najwa, abah tanya dia asal mana rupanya dia dr Machang, Kelate baru juga sampai cyber. pastu naik atas dengar taklimat..perasaan aku masa tu xyah cakap la cuak nervous semua bercampur tambah2 aku ni 19 depa semua 18..feeling macam menumpang tu xyah cakap la ..hmm biasalah syaitan kannnnnn suka kacau.lepas taklimat tu, orang kpm tu ada suruh masuk ukur lounge suit dgn makcik cina dlm bilik..masa tu mula la kot percaya sikit aku bakal ke luar negara..not as tourist but as student..org kpm ada bagi juga segala borang2 yg tebal namatey utk di settle kan dlm masa seminggu..like wht seminggu je!!! lepas siap urusan kt kpm tu, kami sekeluarga pergi kt kementerian apa tah yg pendaftaran surat beranak,kematian etc tu utk dapatkan surat beranak lain utk aku(sbb yg asal surat beranak aku masih lagi kt penang) sebelum ke Institut Terjemahan kat Wangsa Maju..lama la jugak tunggu sebab nak asap kan..malam tu terus bertolak blk kelate..
Jumaat minggu depan tu sekali lagi naik cyberjaya utk hantar borang. minggu depan satu lagi pun naik KL sekali lagi sebab tu yg plan asal bercuti book hotel awal2 dh sblm dpt panggilan kpm tu. 3minggu berturut turut kot naik KL dari kelate..crazy much lol macam Kelate-KL tu drive 2jam macam Kelate-Ganu padahal 8-9jam drive kot!minggu 3rd naik KL tu hari jumaat(3/6/2016) result final exam sem2 kot..ingat lagi masa tu kat IKEA Cheras 10pagi check result aku dpt pointer sem2 3.83 sekali lagi sama dengan sem1 3.83 jugak..cuma sem2 slack bio(b+) sem1 slack math(b+) .. masa tu aku nangis teruk giler kat ikea tu tak hiraukan orang pandang aku.. aku target 4.00 sem2 tapi tu laa xdapat..dah la slack bio..aku akui memang aku benci giler bio sem2 tapi sebab aku pernah dapat A bio final sem1, aku jadi frust sangat..tapi aku bersyukur yg amat sebab physics final sem2 aku dpt A walaupun pkl 4pagi hari exam final physics tu baru start hafal formula sbb malam sblm tu aku migrain teruk dan tidur awal..dah la masa study week tu aku hanya fokus study chemistry,math je..no need to remind much kisah hitam yg berlaku during final exam sem2 tu huuu perit! alhamdulilah result CGPA mantained as targeted before..lepas balik Kelate habis holiday KL tu, sekali lagi aku berbelah bagi nak terima ke tak tawaran ke Jordan ni..walaupun borang2 dah hantar, habis byk duit naik KL berulang kali utk translate sijil, pengesahan dari konsular, transport etc..

group iv ipg

group iv ipg

taklimat cyberjaya

perjumpaan pertama dgn geng di cyberjaya

4th Gen KPM Jordan
 June 2016-aku fly Penang sekali dgn Lin,Anis,Amni,Farr ..aku pi utk uruskan surat berhenti matrik dengan HEP dan mereka utk daftar sem3.. alhamdulillah aku tidak dikenakan sebarang denda kerana berhenti matrik, langgar kontrak.. klu ikutkan siapa2 yg nak berhenti matrik nak sambung belajar kat lain yg setaraf (diploma/asasi/SPA) kena bayar balik elaun2 yg diterima. klu aku ni dah belajar 2 sem kat situ kena bayar RM2500 lah..huhuhu depa kata aku xyah bayar sebab aku sambung degree lagi satu Bahagian Tajaan ni bawah KPM jugak..cuma dulu aku pelajar bawah Bahagian Matrikulasi sekarang aku beralih sebagai pelajar bawah Bahagian Tajaan, tukar Bahagian yg uruskan je tp still under same kementerian lagi..haih masa uruskan proses berhenti hari hujan lebat, masa mula2 daftar matrik tahun lepas pun hujan teruk jugak. tak payah cakap emosi bila nak berpisah dgn mereka tu.. Allah je tahu sebak macam mana..tambah2 masa hari nak balik semula Kelate tu aku fly sorang rasa sebak sgt2 masa tunggu flight tu.

Pemandangan homestay masa naik KL second time sebab nak hantar borang

IKEA Cheras , saksi aku nangis teruk

KBR-PEN aku urus berhenti, mereka urus daftar sem 3

selfie terakhir dengan penolong ketua praktikum. azreen orang Penaga,Penang


gegirls fevret praktikum..KS ketua praktikum org Bukit Mertajam, Farr,Lin,Yunn org KB

tunggu flight sorang sambil sebak .bye penang!
 July, August 2016- these months passed by slowly kadang2 perasaan insecure betul ke aku akan fly? betul ke keputusan aku ni? aku dah berhenti belajar secara official, what if tiba2 kpm kata tak jadi ke apa ke aku nak sambung belajar mana..something like that lah..hari2 duk tunggu email dr pihak kpm sehhinggalah suatu hari dpt email panggilan utk taklimat prapenerbangan& email panggilan utk BTN. lega dah kat situ alhamdulilah..this is it! this is what i have been waiting for..pastu pergi lah BTN 5 hari 4 malam kat Institut 1M4U Meru tu..klu nak masukkan citer psl BTN sini memang panjang la post ni..dah la post ni pun sudah cukup panjang punn..pastu kaan taklimat pra-penerbangan tu KPM buat sekali kat situ jugak, sekali lagi kpm bagi borang2 yg banyak tebal namatey nak suruh settlekan sebelum jumaat..dah la hari isnin tu fly dah..kalut gila boh!!! balik BTN tu settle kan bank, settle kan borang2, naik pejabat tu naik pejabat ni sebelum post kat kpm. lepas settle pos borang2 tu fokus utk packing barang pulak huiiih memenatkan gila minggu tu. Allah je tahu betapa seksanya nak packing 30kg tu macam mana..dak gitu? lol semua yg nk fly overseas ikut la negara mana (hmm aku rasa those yg dr semenanjung yg kena sambung study sabah,sarawak pon paham betapa struggle nya limit 30kg tu)
july, raya aidilfitri~ sepupu

july, raya aidilfitri~ jiran

sempat la kejap jumpa kawan2 matrik masa mrk nk blk penang dr kelate

geng sekolah rendah nak jumpa sebelum start degree

raya with fevret girls since 2010..rumah laq

yan~ peneman setia kehulu kehilir gi bank dr zaman sblm masuk matrik hingga zaman nak fly jordan. deskmate form 4,5

BTN -depan dorm mega (kot)

KPM 4th Gen at BTN

BTN -girls squad group 4

peserta2 BTN sekali dengan aku

BTN group 4

BTN group 4

jalans terakhir dgn the girls before fly

baru perasan byk XD
  

22nd August 2016 -yes it is tibalah tarikh fly..for real..pkl 9am kat rumah tu terkjut tgk ws Najah dah sampai KLIA dr Sabah..huuuu aku xiron pun lagi longue suit lol flight aku KBR-KUL pkl 2.30pm tambah plk rumah aku ni betul2 5 minit je dr airport memang xrushing la..hehehe 2.30pm fly sampai 3.30pm KLIA pastu mereput la tunggu kat KFC KLIA tu sampai pkl 10pm nasib baik ramai family datang hantar..tak terasa pun lama tunggu tu ..10pm orang kpm panggil kumpul settle kan luggage bag, taklimat and ...(sambung kt bawah)

23rd August 2016 -around 12am something or almost 1am like that masa utk kami berpisah dengan family..tak pernah sesebak tuuuu serious..tambah2 masa turun dari gate international departure kami ber-39 turun bawah pastu semua family semua geng kami duk lambai2 dari atas huhhh heavy betul feeling masa tu tapi kami teruskan perjalanan lalu gate pemeriksaan kastam, naik aerotrain, lalu kastam lagi sekali pastu tunggu kat gate apa tah sblm fly ke Dubai..

meet up terakhir kt airport sblm semua start degree life masing2

papatok,mamitok,ma tok,moknah,ayah li mai hantar kt airport KB

kbr-kul flight seatmate ngoh!! <3

moklong shah alam mai hantar kt KLIA

KLIA -cucu2 perempuan mamitok even aku paling tua aku paling pendek

KLIA..transit 10 jam kan sini so jalan2 klia dgn ngoh la <3

gambar terakhir dgn abah &umi sebelum fly <3

boarding pass~

met Algerians who board on same flight with us to Dubai

seksa wooo 7jam flight duk tgh lol dh la tepi laki

fly emirates~

KLIA- semasa uruskan luggage utk cargo
tq datang drive dr Kepala Batas,Ipoh,Nilai semata2 nak hantar aku :')

flight list

haa ada satu malam kat jordan la aku ada buat flight list yg aku board sepanjang 2015,2016 sebab xleh tidur..ya Allah terkejut banyak..tak sangka langsung..terfikir banyak mana dah parents have been gone through to made me to who am i now..tu tak campur dr first time aku kenal naik flight 2005 lagi..ni baru kisah flight tak campur dengan kisah nak besarkan aku,sekolahkan aku,tarbiahkan aku,bagi makan..banyanya jasa abah dengan umi ya Allah..memang tak terbalas la kan..semoga aku belajar senang adapt sini..tak culture shock etc..takut hampakan abah dengan umi wehh .

huhhhhhhhhhhhhh gila panjang namatey post niiiiiiiiiiiiii..rasa nak end up this post here..to be continued tak tau bila road to jordan punya post..dekat 4 jam lebih jugak post ni nak dihasilkan.
 

Comments

Popular Posts